Connect with us

Comert alimentar

Deputatul acuzat că favorizează retailerii și-a retras amendamentele la Legea practicilor comerciale neloiale!

Petroniu Gabriela

Published

on

Deputatul acuzat că favorizează retailerii și-a retras amendamentele la Legea practicilor comerciale neloiale!
Apasa pe Imi Place sa fii la zii cu toate noutatiile


agrointeligenta.ro
– 8 iunie 2021 17:19

Deputatul Daniel Sorin Gheba și-a retras amendamentele pe care le-a depus la proiectul de lege pentru transpunerea Directivei privind practicile comerciale din sectorul agroalimentar. Vicepreședinte al Comisiei pentru Agricultură, parlamentarul USR PLUS a fost acuzat de Federația Națională PRO AGRO că face lobby pentru retailerul PROFI și că și-a însușit amendamentele propuse de marii retaileri în defavoarea producătorilor români.Federația Națională PRO AGRO a transmis astăzi că în urma scrisorii deschise publicată ieri de Agrointeligența – AGROINTEL.RO, deputatul Daniel Sorin Gheba și-a retras amendamentele la proiectul de lege care transpune prevederile europene privind practicile comerciale între marile lanțuri de retail și furnizori. ”Am înțeles că acțiunea domnului deputat a fost o eroare de comunicare și ne-am bucurat când am primit dovada că aceste amendamente au fost retrase”, a comunicat PRO AGRO.”Federația Națională PRO AGRO va utiliza toate canalele de comunicare și va fi prezentă la masa discuțiilor în așa fel încât spiritul Directivei (UE) 2019/633 să fie transpus cât mai fidel în legislația națională. Vizăm prin acțiunile noastre reprezentarea intereselor fermierilor, al producătorilor, procesatorilor și nu in ultimul rând al consumatorilor, fără să tolerăm abateri de la regulile dialogului civil”, a mai transmis organizația condusă de președintele Ionel Arion.Iată integral, textul scrisorii deschise prin care Federația Națională PRO AGRO comunică retragerea amendamentelor depuse de către parlamentarul USR PLUS:”În atenția: Domnilor Președinți Dacian CIOLOȘ și Dan BARNA
Referitor la: activitatea deputatului USR PLUS Daniel Sorin GhebaStimați domni,
Considerăm că este datoria noastră de a vă aduce la cunoștință, totodată și opiniei publice, faptul că în urma scrisorii deschise comunicată de noi în data de 07.06.2021, la doar o zi, cabinetul dlui. deputat Daniel Sorin Gheba a contactat conducerea Federației Naționale PRO AGRO în vederea lămuririi situației create.Am înțeles că acțiunea domnului deputat a fost o eroare de comunicare și ne-am bucurat când am primit dovada că aceste amendamente au fost retrase (anexa la prezenta).Este o atitudine corectă, asumată, și ne-am bucura ca în cazul în care se mai întâmplă situații asemănătoare oricare dintre demnitarii vizați să acționeze în mod similar și să îndrepte eroarea. Este de asemenea imperios necesar să declarăm că Federația Națională PRO AGRO nu are simpatii sau antipatii politice, nu vom acționa de o manieră diferită în funcție de culoarea politică, singurul nostru obiectiv este protejarea intereselor legitime ale fermierilor din România.În ceea ce privește proiectul legislativ PLx. 178/2021, Federația Națională PRO AGRO consideră că practicile comerciale neloiale între sectorul agroalimentar și retail privește absolut toți membrii Federației, indiferent de sector, indiferent dacă sunt angrenați sau nu în contracte comerciale cu retailul.Inclusiv cultura mare poate beneficia de o relație echilibrată între furnizor și cumpărător, având în vedere că fermierii de cultură mare pot fi furnizorii de inputuri ai zootehniei care își valorifică produsele prin intermediul magazinelor de desfacere. Pentru aceste motive tema practicilor comerciale neloiale, indiferent că discutăm despre acest proiect de lege, despre Legea 321/2009 sau despre orice alt act normativ, Federația Națională PRO AGRO nu se va abate de la misiunea sa, vom trata cu maximă importanță orice aspect care poate impacta interesele fermierilor, și vom acționa de fiecare dată utilizând toate și oricare dintre instrumentele legale la care o Asociație Profesională poate apela.În acest sens Federația Națională PRO AGRO va utiliza toate canalele de comunicare și va fi prezentă la masa discuțiilor în așa fel încât spiritul Directivei (UE) 2019/633 să fie transpus cât mai fidel în legislația națională. Vizăm prin acțiunile noastre reprezentarea intereselor fermierilor, al producătorilor, procesatorilor și nu in ultimul rând al consumatorilor, fără să tolerăm abateri de la regulile dialogului civil.Este important să reiterăm această poziție și având în vedere că discuțiile și procesul legislativ PLx. 178/2021 nu este încheiat, mai sunt etape de parcurs, dar mai ales forma finală a acestui proiect trebuie votată. Pentru aceste motive apelăm la factorul politic, indiferent de culoarea partidului, dar în mod special la domnul deputat Daniel Sorin Gheba, ca împreună cu restul factorilor decidenți să susțină interesele legitime ale fermierilor și să voteze favorabil proiectul de lege, în forma transmisă de noi în scrisoarea deschisă, cât și cu fiecare ocazie în scris sau în discuții.Este nevoie de unitate la nivelul aparatului legislativ, este nevoie ca practicile comerciale care țin în loc Agricultura românească să înceteze și fermierul român să fie apreciat pentru munca sa. Aducem aminte că deși în condiții extrem de dificile generate de pandemia Covid, de secetă și alte fenomene extreme, fermierul român a depus eforturi considerabile pentru a furniza hrană populației, în condiții de maximă siguranță alimentară dar și la prețuri avantajoase”.

Pe Instagram-ul Agrointeligența găsiți imaginile momentului din agricultură!

CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Agrointeligența pentru Android sau iPhone!





Source link

Comert alimentar

Apel către Comisia Europeană: Asigurați-vă că fermierii primesc prețuri corecte și au acces în hipermarketuri!

Petroniu Gabriela

Published

on

Apel către Comisia Europeană: Asigurați-vă că fermierii primesc prețuri corecte și au acces în hipermarketuri!
Apasa pe Imi Place sa fii la zii cu toate noutatiile


agrointeligenta.ro
– 8 iunie 2021 11:05

Anul 2020 nu trebuie să devină un precedent periculos, a declarat la Bruxelles eurodeputata Carmen Avram care a făcut un apel către Comisia Europeană pentru protejarea fermierilor din Uniune, în contextul practicilor abuzive ale retailerilor, care s-au întețit de la izbucnirea crizei COVID-19.Intervenția eurodeputatei Carmen Avram a avut loc în prima sesiune a Parlamentului European de la Strasbourg, în contextul dezbaterii raportului privind Politica UE în domeniul competiției pe anul 2020.Conform lui Carmen Avram: „Felicit echipa care a lucrat la acest dosar pentru reiterarea mesajului ferm al Parlamentului European: în piața internă nu există loc pentru practici neloiale, iar drepturile celor 450 de milioane de cetățeni nu se negociază.Anul trecut, pandemia a lovit necruțător producătorii europeni de hrană. Deși au făcut eforturi supraomenești pentru a garanta securitatea alimentară, producătorii au fost nevoiți să se lupte cu practicile neloiale întețite ale retailerilor. Un studiu european recent arată că aproape 20% dintre producătorii chestionați – inclusiv corporații – se plâng de avalanșa de abuzuri din 2020. Și știu ce s-a întâmplat și în țara mea, România. Asta, în timp ce importatorii au beneficiat de măsuri mult mai avantajoase pentru produsele lor, care au standarde și prețuri mai joase. În concluzie, așa cum arată și acest raport, Comisia trebuie să se asigure că regulile de competiție vor fi respectate prin:
1. Măsuri mai ferme, care să garanteze un preț corect pentru munca fermierilor și un acces facil, nediscriminatoriu, pe rafturile hipermarketurilor.
2. Aplicarea principiului reciprocității în toate acordurile comerciale cu țări terțe.Anul 2020 nu trebuie să devină un precedent periculos!”Mai multe amendamente depuse de eurodeputata Carmen Avram și incluse în Raportul anual privind Politica în domeniul competiției, redactat de eurodeputatul și fostul Ministru de Finanțe al Belgiei, Johan Van Overtveldt, au vizat situația fermierilor în relația cu retailerii și faptul că agricultorii trebuie să primească prețul corect pe munca lor. Totodată, se reiterează în raport profunda îngrijorare cu privire la concentrarea centrelor de achiziții ale retailerilor, care limitează accesul fermierilor la ele și obligă consumatorul să-și limiteze opțiunile. Toate acestea accentuează faptul că puterea excesivă a procesatorilor sau a cumpărătorilor din aval în lanțul de aprovizionare duce la o presiune descendentă, nesustenabilă, asupra prețurilor agricole.

Pe Instagram-ul Agrointeligența găsiți imaginile momentului din agricultură!

CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Agrointeligența pentru Android sau iPhone!





Source link

Continue Reading

Comert alimentar

Vicepreședinte din Comisia de Agricultură – acuzat de lobby pentru retaileri în dauna producătorilor!

Petroniu Gabriela

Published

on

Vicepreședinte din Comisia de Agricultură – acuzat de lobby pentru retaileri în dauna producătorilor!
Apasa pe Imi Place sa fii la zii cu toate noutatiile


agrointeligenta.ro
– 7 iunie 2021 15:40

Vicepreședinte al Comisiei pentru Agricultură din Camera Deputaților – acuzat că servește interesele marilor retaileri în dauna producătorilor români! Deputatul Daniel Sorin Gheba a depus o serie de amendamente la proiectul de lege care transpune Directiva practicilor agricole neloiale, aflată în lucru la Comisia din conducerea căreia parte și Gheba, anunță Federația Națională PRO AGRO. Organizația de fermieri a reclamat că parlamentarul USR PLUS ar avea o înțelegere cu retailerul PROFI care, potrivit site-ul companiei, controlează 1.450 de supermarketuri la nivel național. Prin amendamentele aduse la o lege care ar trebui să elimine practicile neloiale din sectorul de comerț agroalimentar, Gheba ar fi propus ”schimbări care duc la reducerea drepturilor de care fermierii beneficiază în prezent”.Federația Națională Pro Agro e transmis o scrisoare deschisă adresată co-președinților USR PLUS Dan Barna și Dacian Cioloș, în care reclamă că deputatul Gheba, vicepreședinte în Comisia pentru Agricultură, a propus o serie de amendamente împotriva activității producărilor români care lucrează cu marii retaileri. Mai mult, PRO AGRO arată că modificările aduse de Gheba proiectului de lege nu au fost supuse dezbaterii, ele fiind preluate direct de la retaileri.”Avem motive serioase să considerăm că intervenția domnului deputat este făcută în urma unei înțelegeri în afara cadrului etic între acesta și retailerul PROFI, care este de asemenea reprezentat în acest proces și prin Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR), al căror membru este în conformitate cu informațiile prezentate pe siteul AMRCR”, se arată în scrisoarea PRO AGRO.Iată, integral, scrisoarea deschisă adresată de Federația Națională Pro Agro și semnată de președintele organizației, Ionel Arion:Unul dintre proiectele legislative aflate în lucru la Camera Deputaților – Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară şi servicii specifice, este Proiectul de Lege privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar (PLx. 178/2021).Cum bine cunoașteți, în acest proces, menționăm că proiectul de lege a fost pus în discuții în Camera Deputaților, a fost trimis în lucru la Senat de unde s-a și întors la Camera Deputaților, cumulând aproximativ 7-8 runde de negociere, părțile interesate au intervenit și au susținut cauza sectoarelor de activitate impactate.Ulterior acestor ședințe, fără vreo discuție prealabilă, fără vreo dezbatere, dar și fără vreo motivare, domnul Deputat Daniel Sorin Gheba, Vicepreședinte al Comisiei, intervine pe proiectul în discuție și propune o serie de modificări ale proiectului de lege, așa cum se poate observa în draftul anexat prezentei.Menționăm că modul și forma în care domnul deputat a intervenit este absolut de neînțeles, atât ca alegere al momentului pentru propunerile făcute, ulterior a numeroase ședințe comune, fără a aduce niciun fel de argument, reluând copy/paste revendicările retailului încă de la momentul modificării Legii 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare în anul 2016, dar mai ales de o manieră cinică în raport cu eforturile depuse de fermieri în tot acest timp.În susținerea celor de mai sus aducem următoarele argumente, pe baza cărora, ulterior analizării și verificării, vă solicităm ca împreună cu dl. deputat să fie retrase propunerile făcute. Calitatea de fermier și de apicultor a domnului deputat ne face să credem că s-a ajuns în această situație dintr-o eroare, cel puțin de comunicare.Este de neacceptat ca unul dintre Vicepreședinții Comisiei să aducă modificări proiectului, în totală antiteză cu spiritul Directivei (UE) 2019/633 a Parlamentului European și a Consiliului din 17 aprilie 2019 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar, după trecerea atâtor etape de discuții, fără o minimă motivare și fără respectarea dreptului de a dezbate propunerile. A fost promițător pentru noi să aflăm că dl. deputat este un susținător al mediului asociativ din Agricultură „precum în Vestul Europei”, însă constatăm în fapt că solicitările mediului asocitiv din România sunt total ignorate.Avem motive serioase să considerăm că intervenția domnului deputat este făcută în urma unei înțelegeri în afara cadrului etic între acesta și retailerul PROFI, care este de asemenea reprezentat în acest proces și prin Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR), al căror membru este în conformitate cu informațiile prezentate pe siteul AMRCR.Mai mult decât atât, considerăm că domnul deputat Daniel Sorin Gheba a preluat mot a mot solicitările celor de la PROFI, fără să conteze că afectează cele mai importante dispoziții din punctul de vedere al furnizorului, și fără să conteze că aceste solicitări sunt aceleași din 2016, momentul la care a fost modificată Legea 321/2009, propunerilesale fiind mai oneroase în sarcina fermierilor decât chiar o Lege aflată în vigoare. Este absolut de neînțeles cum un fermier poate propune schimbări care duc la reducerea drepturilor de care fermierii beneficiază în prezent, în contextul în care actul normativ ce trebuie transpus încurajează statele membre să adopte prevederi chiar mai benefice decât cele prevăzute în Directivă.Vă rugăm să observați că propunerile domnului deputat afectează în mod direct condiția fermierilor din România, prin eliminarea dispozițiilor referitoare la lanțul scurt de aprovizionare în context de piață locală, concept care funcționează, cu rezultate benefice pentru fermieri și consumatori, în multe dintre statele UE. De asemenea, diluează și afectează operativitatea dispozițiilor referitoare la represalii comerciale, extrem de răspândite și active în practicile comerciale din România. Mărește în proporție de peste 100% termenul de plată în vigoare, anulează șansele ca fermierul să beneficieze de predictibilitate în relația comercială, relaxând în favoarea retailului condițiile anulărilor de comenzi. Mai mult decât atât, susține practicarea de taxe ulterioare actului de vânzare, acesta fiind unul dintre pricipalele motive pentru care Legea 321/2009 a fost modificată, dar și unul dintre motivele pentru care fermierii care livrează hypermarketurilor constată la închiderea anului fiscal că sunt în pierdere.Domnule Dacian Cioloș, cunoaștem expertiza dvs. în agricultură, mai mult decât atât a fost o mândrie pentru noi să vedem că fermierii spanioli au ridicat pancarte pe care scria „IN CIOLOȘ WE TRUST”, validând astfel munca dvs. ca și Comisar UE pentru Agricultură. Vă rugăm să apreciați și să dispuneți în consecință cu privire la cele semnalate mai sus, o pasivitate în această speță gravă ne-ar putea duce cu gândul doar la „CIOLOȘ NE SABOTEAZĂ”.Nu putem să nu ne punem întrebarea cum s-ar fi desfășurat ședințele pe acest proiect normativ dacă și mediul asociativ din Agricultură ar fi cerut membrilor să formuleze puncte de vedere și solicitări în nume propriu. Ba mai mult, probabil ar trebui să îi invităm să participe la ședințe pentru că ne este practic imposibil să justificăm sau să explicăm asemenea ingerințe în procesul legislativ, și asemenea legături între deputații României și actori din mediul privat.Este imposibil de înțeles pentru noi, dar și pentru membrii noștri, cum factorul politic nu înțelege că doar prin reglarea echitabilă a raportului comercial dintre fermieri și retailul alimentar se poate obține viabilitatea sectorului agro-alimentar, dar mai ales că prin sabotarea acestui raport, toate măsurile din bani publici sunt pierdute în favoarea profitului retailului.Vă rugăm să interveniți de urgență în sensul celor solicitate și argumentate în prezenta, un act normativ care nu respectă spiritul Directivei, care nu aduce predictibilitate pentru fermieri, care nu protejează fermierul în acest raport total dezechilibrat, nu face altceva decât să contribuie la marile pierderi din ultimul timp, precum cele generate de interzicerea Neonicotinoidelor la culturile agricole și schimbările extreme ale climei dar și lipsa irigațiilor.Este evident că în cazul în care acest tip de practică continuă, care evită etapele, care nu justifică solicitările, care evită dialogul, nu putem decât să ne punem întrebarea care este scopul emiterii de poziții scrise și participării la ședințe?Reluăm în cele ce urmează revendicările susținute la fiecare rundă de negocieri, atât prin adrese scrise cât și luări de poziție în cadrul întâlnirilor:Articolul 2 Definiții lit. f) susținem forma inițială care conține prevederea: „[…]termenul „furnizor” poate include un grup de astfel de producători agricoli sau un grup de astfel de persoane fizice și juridice, precum organizațiile de producători, organizațiile de furnizori și asociațiile unor astfel de organizații;” Această prevedere este necesară pentru a nu dezavantaja producătorii care lucrează în sistem intergat (Holding).lit h) susținem următoarea definiție a lanțului alimentar scurt: „Lanț scurt de aprovizionare în context de piață locală -reprezintă lanțul de aprovizionare de la producție și până la comercializare, care implică raportul comercial direct între un furnizor și cumpărător amplasați într-un areal geografic de 250 km de la locul de producție;” Modificarea este susținută prin raportarea la practica din alte țări UE, unde raportul comercial presupune livrarea directă de la furnizor la cumpărător, desigur distanța efectivă se poate decide în urma consultărilor cu toate părțile implicate.lit n) sustinem păstrarea inițială a definiției: „produse agricole și alimentare proaspete – alimente care nu sunt conservate prin sterilizare, deshidratare, congelare sau afumare, cu excepția refrigerării, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta lege;” Regimul diferit al celor două categorii trebuie să fie păstrat atât în ceea ce privește termenul de plată, cât și condițiile de recepție. Regimul diferit este generat de perisabilitatea produselor și implicit de rulajul acestora la raft.Articolul 3 Interzicerea practicilor comerciale neloiale
Subpunct 1 lit a) Solicităm modificarea termenului de plată în cazul produselor proaspete la 7 zile. Atât rotația la raft cât și perisabilitatea acestor produse impun un termen de plată scurt, care să garanteze în același timp că furnizorului nu i se vor imputa reducerile stabilite unilateral de către cumpărător în vederea vânzării accelerate.În ceea ce privește restul dispozițiilor proiectului de lege susținem păstrarea formei inițiale, cea transmisă de la Senat în conformitate cu modificările aduse tabelului anexat.Vă rugăm să analizați cele semnalate și să observați că solicitările noastre respectă cadrul Directivei (UE) 2019/633, sunt în conformitate cu drepturile fermierilor la nivel UE, dar și că sunt perfect justificate având în vedere abuzurile practicate în mod normal în relația furnizor – cumpărător de produse agroalimentare.Anexă – draftul (PLx. 178/2021).

Pe Instagram-ul Agrointeligența găsiți imaginile momentului din agricultură!

CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Agrointeligența pentru Android sau iPhone!





Source link

Continue Reading

Comert alimentar

Când raportezi un produs la o regiune se numește normalitate, iar când raportezi regiunea la produs se numește performanță!

Petroniu Gabriela

Published

on

Mai mult? Sau mai bun? Cum e mai bine pentru producători?
Apasa pe Imi Place sa fii la zii cu toate noutatiile


Ing. Ionuț Diaconeasa
– 14 mai 2021 07:48

Cele trei scheme europene de calitate: Denumire de Origine Protejată (DOP), Indicație Geografică Protejată (IGP) și Specialitate Tradițională Garantată (STG), sunt motoare de dezvoltare economică puse în practică și reglementate strict și clar de către Comisia Europeană, cu scopul de dezvolta comunitățile pe baza notorietății produselor din areale geografice distincte și clar delimitate.eAmbrosia, platforma-registru dezvoltată de Comisia Europeana pentru evidența produselor agricole și agroalimentare, vinurilor, produselor vitivinicole aromatizate și băuturilor spirtoase ne indică cifra de 1548 de produse alimentare inregistrate, din care România are 8, iar Italia 310.Nu vreau sa trag semnale de alarmă, întrucât înregistrarea produselor este un act voluntar, la care au dreptul, și nu obligația toate statele membre. Vom înregistra și noi, singuri, când vom fi convinși că viitorul este promovarea calității, destule! Că avem de unde!Veste bună este că, și la noi este interes în creștere, iar pe lângă cele 8 produse cunoscute înregistrate, se află încă din 2018 la Ministerul Agriculturii alte trei produse în diverse stadii de evaluare:
-Salată tradițională cu icre de crap-Specialitate Traditională Garantată, depusă de Asocierea „Ro Pescador-Doripesco”.
-Salată cu icre de știucă de Tulcea – Indicatie Geografică Protejată, depusă de Asociația „Ro Pescador”.
-Plăcintă Dobrogeană – Indicație Geografică Protejată depusă de Asocierea „Plăcintă Dobrogeana” .Sperăm ca anul acesta, toate să finalizeze procedura de opoziție europeană, să fie publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, și să avem astfel 11 produse alimentare înregistrate.Pe de altă parte, județul Sibiu va depune anul acesta la Ministerul Agriculturii încă cel puțin un produs, am înțeles că același lucru îl vor face și alte județe, deci avem motive să fim optimiști.Și cu permisiunea Dvs. adresez un îndemn tuturor operatorilor din sectorul agroalimentar: Din numele produselor dați renume comunității pe care o reprezentați!Ing. Ionuț Diaconeasa
e-mail: ionut.diaconeasa@gmail.com
telefon: 0749 839 734

Pe Instagram-ul Agrointeligența găsiți imaginile momentului din agricultură!

CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Agrointeligența pentru Android sau iPhone!





Source link

Continue Reading

Trending

Actual © 2020 AgroLocal.ro. Aggregatori de stiri in domeniul agriculturii din toata Romania.